Od tajskiego Duriana, przez wietnamską kawę po indonezyjskie słodycze, coraz większa różnorodność produktów rolnych, artykułów rekreacyjnych i przemysłowych z krajów ASEAN dociera na chiński rynek.
Jest to zasługa Regionalnego Kompleksowego Partnerstwa Gospodarczego (RCEP), które weszło w życie na początku tego roku.
Do czerwca handel zagraniczny Chin osiągnął stały wzrost, a łączna wartość importu i eksportu sięgnęła 19,8 bln juanów (2,93 bln USD), co oznacza wzrost o 9,4 proc. rok do roku. W tym okresie handel Chin z ASEAN osiągnął 2,95 biliona juanów, co oznacza wzrost o 10,6 procent.
Region Autonomiczny Guangxi Zhuang w południowo-zachodnich Chinach, połączony z krajami ASEAN drogą lądową i morską, stał się ważnym oknem wymiany i współpracy między Chinami a członkami RCEP.
Dzięki nowemu międzynarodowemu korytarzowi handlowemu ląd-morze oraz ulepszonemu łańcuchowi chłodniczemu i innej infrastrukturze pomocniczej, eksport owoców, przekąsek i produktów rolnych z krajów ASEAN do Chin odnotował znaczny wzrost.
„Świadomość konsumentów dotycząca produktów ASEAN rośnie, podobnie jak entuzjazm ludzi do konsumpcji” – powiedział Li Wenqing, dyrektor supermarketu Nanning, dodając, że sprzedaż najpopularniejszego świeżego duriana może przekroczyć 3 miliony juanów rocznie, a czasami osiągnąć wartość 100 000 juanów. w jeden dzień.
Mayiyanghuo, lokalna transgraniczna platforma handlu elektronicznego w Guangxi, od stycznia do czerwca sprowadziła 4,9 tony cubilose, czyli jadalnych ptasich gniazd, o wartości ponad 60 milionów juanów.
„RCEP ma pozytywny wpływ na rozwój naszej firmy, ponieważ obniżki ceł i przyspieszona odprawa celna ułatwiły nam import szerszej gamy produktów ASEAN” – powiedział Peng.
Dzięki realizacji RCEP wzmocniono regionalny handel i ułatwienia inwestycyjne, a handel między Chinami a krajami ASEAN ma przed sobą świetlane perspektywy.
źródło: Silk Road Poland