Workshop IT&CMA: Bangkok turystycznym centrum świata

W Bangkoku odbyła się 26 edycja prestiżowego workshop MICE IT&CMA. Organizatorzy po raz kolejny przygotowali bogaty i angażujący program spotkań oraz program hosted buyers.

Reprezentanci wielu krajów od Dubaju, Singapuru, Filipin, Nepalu po Chiny i Japonię spotkali się w Bangkoku w dniach 24 – 26 września, by podzielić się nowościami i ważnymi informacjami z branży. Najczęściej w formie dwudziestominutowych zaplanowanych spotkań z Hosted Buyers sektora MICE. Zaplanowano również spotkania w formacie „szybkich randek” – jednym z ulubionych sposobów zawierania znajomości biznesowych ostatnich lat.

Więcej wystawców, nowe kierunki

Darren Ng, dyrektor zarządzający TTG Asia Media, potwierdził stały wzrost wydarzenia. To już dwudziesta siódma ich edycja, a wciąż pojawiają się nowi wystawcy i kolejne propozycje sesji biznesowych i paneli naukowych.

Chiruit Isarangkun Na Ayuthaya, prezes Thailand Convention & Exhibition Bureau, dziękował organizatorom za promowanie Tajlandii na całym świecie. Podkreślał, że kreatywność wystawców z roku na rok jest coraz większa i przedstawia Tajlandię jako centrum turystyki, a także atrakcyjną lokalizację turystyczną samą w sobie. Świadczą o tym nawet twarde dane – miasto Phuket to najbardziej zatłoczone miasto na świecie!

Również dyrektor THAI Airways, Siriphong Mangkalee, podkreślał, jak ważne to wydarzenia dla ogólnoświatowej turystyki. Opisywał nowe połączenie z Bangkoku do japońskiego Sendai. Wyraził również nadzieję, że na targach B2B narodzą się kolejne pomysły i propozycje na atrakcyjne połączenia lotnicze.

Zrównoważony rozwój w praktyce

Tematem tegorocznego spotkania IT&CMA był zrównoważony rozwój w sektorze turystycznym, ale także poza nim. Podczas trzydniowego workshopu w Tajlandii odbyło się ponad dwadzieścia sesji tematycznych, podczas których swoim doświadczeniem podzieliło się ponad czterdziestu mówców.

Podczas głównej sesji na temat zrównoważonego rozwoju poruszono różnorakie kwestie – cyfryzację biznesu, ochronę środowiska, turystykę opartą na lokalnej społeczności, a także sam aspekt inwestycji w zrównoważony rozwój.

Jak mówi David Barrett, międzynarodowy ekspert sektora hotelowego i stratega MICE: – Niewiele mówi się o zrównoważonym rozwoju w praktyce. Trzeba zrozumieć, że taki rozwój wymaga czasu i starań. Przede wszystkim potrzebna jest platforma wymiany doświadczeń między ekspertami i decydentami sektora MICE oraz podróży biznesowych. Workshop IT&CMA to świetny punkt wyjścia do takich rozmów.

Wyzwania współczesnej turystyki

Jedną z ważniejszych części targów jest konferencja poświęcona turystyce biznesowej. Podczas dwóch dni spotkań w godzinach porannych odbywały się prezentacje biznesowe, popołudniami natomiast miały miejsce konferencje i spotkania networkingowe. Wśród tematów poruszonych na konferencji znalazły się ogólne wyzwania i perspektywy dla sektora turystyki biznesowej w Azji w 2020 roku, kwestie bezpieczeństwa cyfrowego, używania technologii w codziennej pracy, a także trend podróży typu bleisure, czyli łączących spotkanie biznesowe z wypoczynkiem. Konferencja na temat turystyki biznesowej jest organizowana od 1998 roku i ma na celu kultywowanie najlepszych praktyk wśród decydentów i pracowników sektora podróży służbowych.

Połączenie spotkań B2B podczas workshopu IT&CMA to mocna platforma umożliwiająca uczestnikom wymianę doświadczeń, uczenie się nowych sposobów pracy, a także zawieranie współpracy biznesowej. To miejsce, gdzie porusza się trudne, a czasami niewygodne tematy. Specjaliści sektora turystycznego jednak się ich nie boją i dyskutują w kontekście cyber bezpieczeństwa: „czy w dobie ogólnej cyfryzacji jesteśmy, jako sektor turystyczny, w stanie odpowiednio zabezpieczyć dane klienta?”

Innym trudnym tematem jest kwestia przyszłości rejsów. Ten typ wypoczynku jest krytykowany ze względu na zanieczyszczenia wody i powietrza, jakie generuje. Czy więc rejsy mają jeszcze przyszłość? Jak dostawcy tej atrakcji starają się wyjść naprzeciw kwestiom obrony środowiska? Jedno jest pewne – panelistom nie straszne były nawet najbardziej skomplikowane pytania.

Bali kierunkiem turystycznym roku

Zakończenie IT&CMA 2019 w Bangkoku oznaczał również galę wręczenia nagród TTG Travel Awards. Nagrody dla najlepszych reprezentantów sektora turystyki zostały wręczone już po raz trzydziesty.

Uhonorowano 86 laureatów, z których dwadzieścioro zostało wyróżnionych po raz pierwszy. Prestiżowy tytuł kierunku turystycznego roku otrzymało indonezyjskie Bali. Wyspa została laureatem nagrody kolejny raz – pierwszy raz została doceniona dwadzieścia lat temu, w 1999 roku!

Najlepszym operatorem lotnisko zostało singapurskie Changi Airport Group, a z kolei hongkoński Dream Cruises otrzymał tytuł najlepszego operatora luksusowych rejsów.

Głosowanie na laureatów edycji 2020 rozpocznie się w połowie kwietnia przyszłego roku.

Co dalej po upadłości firmy Thomas Cook

W kuluarach, podczas workshopu branży turystycznej wymieniano się opiniami na temat upadku pierwszego i największego tour operatora Thomasa Cooka. Zgodne opinie są co do tego że, po tej upadłości branża touroperatorska zmieni się. Wpłynie na to wiele czynników związanych z niewyobrażalnie wielkimi szkodami wyrządzonymi nie tylko klientom ale i branży turystycznej na całym świecie. Tajski rząd właśnie podczas trwania workshopu w Bangkoku powołał sztab kryzysowy związany z ogromnymi stratami spowodowanymi upadłościa turystycznego giganta. Wiele turystycznych miejscowości na świecie, które maiły głownie turystów Thomasa Cooka bez pomocy publicznej nie przetrwa – grozi nam lawina upadłości. Temat: co czeka branżę turystyczną, turystów po upadłości pierwszego w historii wielkiego touroperatora wymaga dalszego pogłębienia

***
Targi IT&CMA zorganizowano po raz pierwszy w 1993 roku. Od tego czasu systematycznie powiększają swoją ofertę. Są największym na świecie wydarzeniem reklamującym usługi MICE w regionie Azji i Pacyfiku. W tym roku odbywały się w dniach 24-26 września. W poprzedniej edycji targów wzięło udział ponad trzy tysiące delegatów, w tym ponad 800 wystawców i 450 hosted buyers.